Niezbędne zgłoszenia przy rejestracji działalności

16.12.2015

Po zarejestrowaniu działalności gospodarczej w Austrii – czy to w formie jednoosobowej działalności, czy w formie spółki osobowej lub kapitałowej – na przedsiębiorcy ciążą obowiązki dokonania odpowiednich zgłoszeń. Podobnie z resztą jest i w Polsce.

  1. Zgłoszenie pracowników w Regionalnej Kasie Chorych

Pracodawca musi dokonać zgłoszenia pracowników we właściwej regionalnej kasie chorych, zanim rozpoczną oni pracę. Jak już wspomniałem w moim ostatnim wpisie, zgłoszenia pracownika z uprawnieniami do prowadzenia działalności reglamentowanej dokonuje się jeszcze przed samą rejestracją.

  1. Zgłoszenie w austriackim Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych (SVA)

Osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą, wszyscy wspólnicy spółki jawnej oraz komplementariusze spółki komandytowej podlegają obowiązkowi zgłoszenia do właściwego zakładu ubezpieczeń społecznych (SVA) w pierwszym miesiącu prowadzonej działalności.

Także wszyscy członkowie zarządu spółki z o. o. podlegają temu obowiązkowi, o ile nie są ubezpieczeni z tytułu pełnionej funkcji w ramach ogólnego ubezpieczenia społecznego (ASVG). Zgłoszenia można dokonać automatycznie przy rejestracji działalności gospodarczej.

  1. Zgłoszenie w Urzędzie Skarbowym

Również w pierwszym miesiącu działalności należy dokonać odpowiedniego zgłoszenia w urzędzie skarbowym i postawić wniosek o nadanie numeru NIP.

Jak więc Państwo widzicie zakres obowiązków ciążących w tym względzie na pracodawcy nie odbiega istotnie od obowiązków istniejących w Polsce.

Kancelaria w Austrii Mahlerstraße 13/1B
A-1010 Wien
Tel: +43 1 904 31 34
Kancelaria w Liechtensteinie Landstrasse 151
FL-9494 Schaan
www.klimek.li
Kancelaria w Polsce ul. Kielecka 19
PL-31-523 Kraków